Den Haag groeit, de parkeerdruk neemt toe en dat vraagt om veranderingen. In heel Den Haag wordt daarom wijk voor wijk betaald parkeren ingevoerd. De wijk Morgenstond in Den Haag Zuidwest is in juni aan de beurt.
In Morgenstond is een tekort aan parkeerplaatsen, maar ook beperkte ruimte. Meer parkeerplaatsen toevoegen zou volgens de gemeente ten koste gaan van het groen en uiteindelijk de leefbaarheid.
"In Morgenstond is de parkeerdruk boven de 100 procent. Dat betekent dat er meer auto’s dan parkeerplekken zijn", zegt projectleider Jan Kees van de gemeente. Mensen staan op de stoep en in het groen. Gevaarlijk voor bijvoorbeeld hulpdiensten. De drukte is mede een gevolg van de invoering van betaald parkeren in omliggende wijken. Inwoners zoeken in omliggende wijken een plekje waar ze nog gratis kunnen parkeren. We noemen dit het waterbedeffect: het probleem verplaatst zich, net zolang tot de stadsgrenzen zijn bereikt. Daarom is het algemene beleid dus dat we in de hele stad in fases betaald parkeren invoeren."
Alternatieven
De gemeente hoopt dat mensen echt alleen de auto pakken als dat niet anders kan. Inwoners kunnen een parkeervergunning aanvragen. Voor een eerste auto betaal je ongeveer 100 euro per jaar. Voor een tweede loopt dat al flink op en de derde is nog duurder. "Inwoners gaan dan beter nadenken over alternatieven. Deelvervoer bijvoorbeeld. Want er staan nog altijd langere tijd auto’s stil", aldus de projectleider.